5 syytä syödä luumuja

Kasviksia ja hedelmiä suositellaan syötävän ainakin viisi kourallista päivässä. Luumuja syömällä pidät huolta terveydestäsi monella eri tavalla. Tietenkin ne myös maistuvat hyvälle tuoreena ja kuivattuna!

Luumut ovat yksi harvoista kaupallisesti saatavilla olevista hedelmistä, joiden annetaan kypsyä puissa ennen sadonkorjuuta. Niitä voi napostella kuivattuina tai nauttia tuoreena, sillä yllättäen kuivatut luumut sisältävät saman verran ravinteita kuin tuoreet hedelmät.

Luumut ovat tunnettuja vatsan toimintaa edistävistä ominaisuuksista, mutta myös erittäin ravintorikkaita hedelmiä. Kokosimme viisi syytä, miksi tätä violetinpunaista herkkua kannattaa syödä säännöllisesti.

  1. Sisältää runsaasti kuitua – edistävät suolen normaalia toimintaa*

    Luumut ovat hyvä kuidun lähde, ja 100 g annos sisältää jopa neljäsosan päivän kuidun tarpeesta. Syömällä luumuja edistät normaalia suolen toimintaa ja ruoansulatusta. Luumut sisältävät myös sorbitolia, joka tukee suolen toimintaa sitomalla nestettä. *vaikutus saavutetaan nauttimalla kuivattuja luujuja 100 g päivässä

  2. Sisältävät kaliumia ja B6-vitamiinia, jotka edistävät hermoston normaalia toimintaa

    Luumuissa on vitamiineja ja mineraaleja, jotka tekevät hyvää verenkiertoelimistölle. Ne ovat B6-vitamiinin lähde, jolla on tärkeä rooli uusien terveiden verisolujen valmistuksessa. Luumut sisältävät myös kaliumia, joka auttaa riittävästi nautittuna verenpaineen alentamista.

  3. Sisältävät runsaasti K-vitamiinia, joka edistää luiden pysymistä normaaleina

    Luumut sisältävät mangaanin lähteen. Se on antioksidantti, joka edesauttaa luiden sidekudosten muodostusta ja ylläpitoa. Luustosta huolehtiminen on tärkeää etenkin naisille, joiden luusto alkaa haurastua heti vaihdevuosien alettua ja riski osteoporoosiin sairastumiseen kasvaa. Tutkimusten mukaan luumujen syönnillä on suora vaikutus luun tiheyteen, joten jos haluat huolehtia luustostasi, ota luumut osaksi päivittäistä ruokavaliotasi!

  4. Sisältävät kuparia ja mangaania – edistävät solujen suojaamista hapettumisstressiltä

    Luumuissa on myös kuparia ja mangaania. Ne ovat tärkeitä antioksidantteja, jotka yhdessä raudan kanssa kuljettavat happea veressä ja lisäävät vastustuskykyä suojaamalla elimistöä hapettumisreaktioilta. Jos tykkäät olla auringossa, kannattaa riittävästä kuparinsaannista huolehtia. Kun iho ruskettuu, melaniinintuotanto lisääntyy ja samalla kuparin tarve kasvaa. Melaniini on ihmiselle tärkeää, sillä se suojaa ihoa auringon vahingolliselta UV-säteilyltä.

  5. Luumut ovat hyviä ja herkullisia välipaloja

    Sen lisäksi, että luumut ovat varsinaisia ravintopommeja, ne ovat luontaisesti rasvattomia, suolattomia ja pitävät sisällään vain hedelmän oman sokerin. Siis täydellinen valinta välipalaksi tai ruoanlaittoon!