1921: Kaikki sai alkunsa kaakaosta
Merentakaista kauppaa harjoittava Oy Flinkenberg & Leonhard Ab aloitti toimintansa vuonna 1921, kun Erik Juuranto keksi alkaa tuoda Suomeen Van Houtenin leivontakaakaota.
Talvisodan jälkeen yhtiön monivuotinen osakas, siirtomaatavaraosaston johtaja Erik Juuranto sopi Paul Leonhardin kanssa yrityksen siirtymisestä Juurantojen haltuun ja samalla nimi muutettiin Lejos Oy:ksi.

1936: 26 miljoonaa kiloa kahvia
Sodan jälkeen raakakahvi oli yksi Lejoksen suurimmista myyntituotteista. Vuonna 1936 toimme Brasiliasta jopa 26 miljoonaa kiloa kahvia Suomeen – huikea määrä pienen maan isoon tarpeeseen.


1962: Sun-Maid valloittaa kotimaan markkinat
Kalifornialaiset Sun-Maid-rusinat ovat tunnettuja poikkeuksellisen hyvästä maustaan. Vuonna 1962 niitä sai myös Suomesta.
1200 rusinaviljelijän omistama Sun-Maid Growers of California on osuuskunta, jonka tunnetuin tuote on punaisesta, ikonisesta askistaan tunnetut perinteiset rusinat. Lejos toi tuotteet Suomeen 60-luvun alussa ja täällä niihin ihastuttiin heti.
70-80-luku: kasvun vuosikymmenet
Lejos Oyn jatkaessa kasvuaan yhtiön toiminta laajeni eri alueille.
Suomen vanhimman edelleen toimivan äänitysstudion Finnvoxin perustivat Lejoksen omistajat Kurt ja Kai Juuranto vuonna 1965. Juurannot omistivat studion aina 1980-luvun lopulle asti.


2000-luku: vahvaa kasvua innovaatioilla
2000-2010 -luvuilla Lejos on tuonut Suomeen runsaasti uusia tuotemerkkejä, joista esim. Kitchen Joy thai kuutio -pakasteateriat ovat tänään markkinajohtajia.
2020-luku: NOCCO energiajuomat
Lejos on kasvanut vahvasti yhdessä uusien tuotemerkkien kanssa. Olemme onnistuneet tuomaan markkinoille kuluttajia kiinnostavia tuotteita ja rakentaneet niistä huikeita kasvutarinoita. Kuluttajien vahvoiksi suosikkimerkeiksi nousseita tuotemerkkejä ovat mm. Vitamin Well – hyvinvointijuomat, NOCCO -energiajuomat ja Barebells-proteiiniherkut.
