Pippa Laukan vinkit parempaan uneen ja palautumiseen

Pyysimme ystäväämme Pippa Laukkaa kertomaan vinkit parempaan uneen ja palautumiseen. "Kuka tunnistaa että arki iskee loman jälkeen yhtä kovaa kuin Mira Potkonen olympiakehässä? Kun loma loppuu, unohtuu helposti kaikki hyvät lupaukset ajoissa nukkumaan menemisestä ja säännöllisestä elämänrytmistä. Voin ainakin itse tunnustaa että sen minkä kesälomalla hyvästä unesta ja palautumisesta omaksuu, unohtuu pian arjen kiireiden alle. On nimittäin niin, että hyvä yöuni ja palautuminen ovat parhaimpia tapoja vaalia omaa terveyttään ja jaksamistaan. Ammatti- ja huippu-urheilussa fyysisen harjoittelun ominaisuudet on viety äärimmilleen ja niillä edun luominen on yhä vaikeampaa. Nyt hyöty saavutetaan ennen kaikkea henkisen puolen asioista ja siitä kuka on opetellut lepäämään ja palautumaan parhaiten. Hyvä yöuni sekä mielen harjoittaminen, kuten meditaatio ja mindfulness ovat mitä mahtavin keino niin urheilussa kuin työelämässä. Meditaation on tutkittu olevan jopa syvää unta palauttavampi toiminto. Kysymys kuuluukin - miksi et kokeilisi? Nykyisessä 24/7 digitaalisessa ympäristössä olemme jatkuvasti kiinni suorittamisessa, ja samalla laiminlyömme palautumista - vaikka sitä ei aina edes huomaa. Fysiologisella puolella tiedämme paljon suorituskyvyn kehittämisestä, mutta olemme alkumatkalla siinä, miten ymmärrämme kykyämme irtautua ajatusten kuormittavista kehistä. Tämä koskee niin työssään yrittelijäitä ihmisiä kuin ammattimaisesti urheilevia. Oman elämäni käänne tapahtui kun aloin panostaa terveelliseen ja säännölliseen ruokailurytmiin oikein kunnolla. Monipuolinen ja ravitseva ateriarytmi sekä järkevät välipalat ovat olleet jo pitkään jaksamiseni ja palautumiseni kivijalka. Olen aina ollut hyvä nukkumaan, joten tuo on tullut melko lailla luonnostaan. Olen nimittäin juuri se, joka nukahtaa kesken leffan tai lauseen. Henkisen jaksamisen ja fyysisten toimintojen kannalta on tärkeä löytää itselle paremmat valinnat arkeen sekä sopivimmat ratkaisut. Tämän artikkelin loppuun tiivistin oman matkani tärkeimmät huomiot ja suositukseni lääkärinä. Paras tapa on kokeilla itse ja tee oma tutkimuksesi, mikä toimii sinulla parhaiten."

PIPAN VINKIT PAREMPAAN UNEEN JA PALAUTUMISEEN:

Säännöllisyys

 Säännöllinen rytmi nukkumisessa ja syömisessä on kaiken a ja o. Tutkimuksissa on muun muassa todettu, että epäsäännöllisesti ruokailevilla on suurentunut insuliiniresistenssin ja metabolisen oireyhtymän vaara.

 

Arkiaktiivisuus

 Pienet teot tuottavat suuria askeleita terveyteen. Fyysisellä aktiivisuudella on on kymmeniä suotuisia vaikutuksia elimistön toimintoihin. Se parantaa heikentynyttä sokeriaineenvaihduntaa, vahvistaa luustoa, helpottaa stressinhallintaa, alentaa kohonnutta verenpainetta ja korkeaa kolesterolia sekä pienentää liikapainoa. Se ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia, tyypin 2 (aikuisiän) diabetesta ja tuki- ja liikuntaelinten sairauksia. Erityisen tärkeää terveysliikunta on iäkkäille. Se parantaa tasapainoa, vähentää kaatumistapaturmia, edistää toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä ja vähentää dementian ja Alzheimerin taudin todennäköisyyttä. Kohtuullisesti kuormittava liikunta tehostaa elimistön puolustusreaktioita ja näyttää estävän virustauteja, ”flunssia”. Voikin sanoa, että arkinen ja lyhytkestoinenkin puuhastelu ja kevytkin liikunnallinen aktiivisuus on tehokkaimpia lääkkeitä sairauksien torjumiseksi sekä hyvinvoinnin tukemiseksi.

 

Pienet hengähdystauot ja jaloittelu

 Nykypäivänä työntahti kiihtyy ja arjessa saattaa olla vain vähän hetkiä hengähtää ja liikkua. Kuitenkin palautumisen kannalta olisi tärkeää, että työpäivää olisi mahdollisuus katkaista vähintään muutamalla 10-15 minuutin ajattelu- ja istumattomuustauoilla. Tämä edesauttaa palautumista sekä luo puitteet laadukkaalle yöunelle.

 

Ateriarytmi ja järkevät välipalat

 Jos olisi ihan pakko valita, tämä olisi minun suosikkini näistä. Arki koostuu tietoisista valinnoista ja teoista, jotka joko tukevat tai romuttavat jaksamistamme. Misaus eli aterioiden esivalmistelu on mainio tapa ennakoida kiireisiä työpäiviä ja ruuhkahuippuja. Suunnittele etukäteen, valmistele varastoon, pakasta ja pilko valmiiksi niin saat maittavia ja terveyttä tukevia aterioita nopeasti valmiiksi. Ota tueksi hyödylliset ja arkea helpottavat elintarvikkeet, joita löytyy Lejoksen valikoimasta runsaasti.