Usein kysytyt kysymykset

Tällä sivulla pyrimme vastaamaan kysymyksiisi koskien erityisesti Lejos shopin tilauksia ja toimituksia.

Voinko peruuttaa, palauttaa tai vaihtaa tilaukseni tuotteita tai koko tilauksen? 

Elintarvikkeilla ei ole peruuttamis- eikä vaihtamisoikeutta, joten et voi palauttaa tilaamiasi tuotteita etkä vaihtaa niitä toisiin. Mikäli olet saanut virheellisen lähetyksen tai viallisia/vääriä tuotteita, ota meihin yhteyttä asiakaspalaute@lejos.fi tai alta löytyvällä lomakkeella.

Jos et jostain syystä ole tyytyväinen tilaamiisi ja vastaanottamiisi tuotteisiin, kuulisimme kuitenkin mielellämme syyn, miksi olisit halunnut mahdollisesti palauttaa tai vaihtaa tuotteita. 

Tuotteiden toimitus

Lähetyksen saapuminen 

Lähetyksen tai lähetyksien saapumispaikoista vastaa PostNord valiten ne lähetysten ja vastaanottajan ilmoittaman osoitteen perusteella 

Myöhästynyt lähetys 

Mikäli lähetys myöhästyy luvatusta toimitusajasta ( 7 vrk / 14 vrk) ja olet kuitenkin lähetyksen lunastanut ja siitä on koitunut sinulle haittaa, pyydämme ystävällisesti olemaan yhteydessä tällä lomakkeella ja kertomaan myöhästymisen syyn (jos tiedossa). Kerrothan myös kuinka paljon myöhässä lähetys tuli sekä millaista haittaa tästä on koitunut sinulle. Olemme sinuun yhteydessä keskustellaksemme sopivasta ratkaisusta. 

Noutamatta jätetty lähetys 

Mikäli lähetystä ei ole noudettu annetun ajan sisällä ( 7 vrk / 14 vrk) ja se palautuu takaisin lähettäjälle, emmekä automaattisesti toimita lähetystä uudelleen.  Olemme sinuun yhteydessä tällöin antamiesi toimitustietojesi kautta puhelimitse. Mikäli syy on lähettäjän tai käyttämämme palveluyrityksen, tarjoamme uudelleen toimitusmahdollisuutta veloituksetta. Jos et ei enää halua lunastaa lähetystä ollenkaan, palautamme maksetun summan Paytrail Finlandin kautta kokonaan asiakkaalle. 

Mikäli syy on vastaanottajan eli asiakkaamme (eli sinun), tarjoamme ensisijaisesti uudelleen toimitusmahdollisuutta, mutta joudut tällöin maksamaan lähetyskulut 6,90 tai 9,90 euroa, vaikka toimitus olisi alun perin ollut ilmainen. Mikäli et enää halua  jo tilaamaasi  ja maksamaasi lähetystä,  kaupanhinta palautetaan vähennettynä toimituskulut 6,90 tai 9,90 euroa, vaikka toimitus olisi ollut ilmainen.  Noutamattomat paketit valitettavasti maksavat, joten pyydämme tietysti, että noudat pakettisi toimitusajan puitteissa.

 

Virheet toimituksessa

Virheellinen, pilaantunut tai rikkoutunut tuote 

Tuotteita voi rikkontua, niitä voi pilaantua tai tuotteissa voi ollakin virheitä, vaikkemme niin haluaisikaan ja laatua valvotaan tarkasti. Olethan siis meihin yhteydessä, jos olet ostanut meiltä viallisen tuotteen tai se on rikkoutunut kuljetuksessa. Korvaamme sen joko hyvittämällä tuotteen arvon tai lähettämällä uuden tuotteen. 

Virheellinen lähetys 

Sellaistakin voi sattua, ettemme onnistu lähettämään tilausta oikein. Olemme tästä luonnollisesti varsin pahoillamme. Tässä tapauksessa olethan myös yhteydessä asiakaspalveluumme ja hyvitämme sinulle virheen yhdessä sovitulla tavalla, joko korvaamalla tuotteen arvon tai lähettämällä uuden tuotteen.

Mitä merkinnät parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä tarkoittavat ja voiko tuotteita käyttää päiväysmerkintöjen jälkeen?  

Parasta ennen -päiväysmerkintä tarkoittaa, että tuotteessa on ohjeen mukaisesti säilytettynä ainakin tähän päiväykseen asti sille tyypilliset ominaisuudet kuten ulkonäkö, haju ja maku. Tuotetta voi yleensä nauttia turvallisesti vielä tämän päivämäärän jälkeen. Käyttökelpoisuuden voi todeta omin aistein eli haistamalla ja maistamalla. Myös tuotteen myyminen kaupassa tai käyttäminen tarjottavan elintarvikkeen valmistuksessa on sallittua parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Lainsäädäntö ei vaadi ilmoittamaan myytäessä päiväyksen ylittymisestä eikä myöskään vaadi tuotteen myymistä alennuksella. 

Viimeinen käyttöpäivä -merkintä laitetaan yleensä vain helposti pilaantuviin eläinperäisiin elintarvikkeisiin, joiden turvallisuutta tuotteesta vastaava yritys ei voi enää taata tietyn säilytysajan jälkeen. Valmistajan vastuu tuotteesta loppuu kyseiseen päivään. Merkityn päivämäärän jälkeen tuotetta ei saa enää myydä tai käyttää tarjottavan tai myytävän elintarvikkeen valmistuksessa. Kuluttaja voi itse käyttää tuotteen oman harkintansa mukaan ja omalla vastuullaan viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Tuotteen aistittava laatu saattaa olla edelleen kunnossa, jos tuote on säilytetty kylmässä tai jos tuote kuumennetaan uudelleen.  

Huomaathan, että päiväysmerkinnät pätevät vain avaamattomaan pakkaukseen. Säilyvyysaika lyhenne, kun pakkauksen avaa. Suosittelemme katsomaan tarkemmat merkinnät pakkauksesta. 

Myymissämme tuotteissa on aina jäljellä hyvin käyttöaikaa, mikäli siitä ei erikseen ilmoiteta esim. jokin erä myydään poikkeuksellisen edullisesti koska myyntiaikaa, parasta ennen päiväykseen, on jäljellä enää vain esim. muutama viikko. 

Lähde: ETL, elintarviketeollisuusliitto ry 

 

Ilmoita kun tuotetta on taas saatavilla Tuote on tilapäisesti päässyt loppumaan varastostamme. Jättämällä meille sähköpostisi, ilmoitamme teille heti kun tuotetta on jälleen saatavilla.