Valmiit välipalat joka lähtöön

Välipala on turhan aliarvostettu ateria, sillä siitä saa tärkeää energiaa ruokailujen välillä ja se auttaa jaksamaan arjen tohinoissa. Etenkin lounaan ja päivällisen välissä olisi hyvä nauttia terveellinen välipala, jotta nälkä ei yllätä – tai yllytä sortumaan epäterveelliseen naposteluun. Valmiit välipalat voi poimia mukaan suoraan kaupasta ja valikoimaa löytyy niin arkeen, treeniin kuin matkaevääksi.

Välipalasta energiaa treeniin

Urheilijan ja paljon liikkuvan välipalalta vaaditaan vähän enemmän. Välipalan pitää olla helposti mukana kulkeva ja sisältää sekä hiilihydraatteja että proteiinia. Energisoiva välipala ennen harjoitusta auttaa vetämään sen täysillä loppuun asti. Välipala kannattaa nauttia noin 30–60 minuuttia ennen treenin alkamista.

Proteiinia tarvitaan treenin jälkeen lihasten jälleenrakennukseen.

Palauttava välipala on hyvä nauttia pian suorituksen jälkeen. Sopivin treenin jälkeinen välipala riippuu harjoituksen tarkoituksesta. Jos treenin tavoitteena on rasvan polttaminen, välipalan tulisi sisältää enemmän proteiinia ja vain vähän hiilihydraattia. Voima- ja kestävyysharjoittelusta palautuminen on tehokkainta, kun nautitaan sekä proteiineja että hiilihydraatteja.

Proteiinia tarvitaan treenin jälkeen lihasten jälleenrakennukseen ja siksi rutkasti proteiinia sisältävät Barebells-proteiinipatukat ja -smoothiet ovat erinomainen valinta. Barebells-tuotteet eivät sisällä lainkaan lisättyä sokeria.

Hauskat ja helpot välipalat lapsille

Lapsille ja nuorille välipalat ovat erityisen tärkeitä ja niitä kannattaa pitää kotona helposti käden ulottuvilla. Etenkin koululaisille maistuvat värikkäät ja hedelmäiset NOMNOM-välipalat. Hedelmäkuutiot, hedelmämössöt, välipalapatukat ja janojuomat eivät sisällä lisättyä sokeria eivätkä keinotekoisia makeutusaineita vaan täyttä energiaa! Lagom-smoothiet toimivat niin lasten kuin aikuisten välipalana ja kätevän kokoinen pakkaus kulkee pienemmässäkin laukussa helposti mukana.

Dolen hedelmäpalat omassa mehussaan ovat ihania sellaisenaan tai raikas lisä vaikkapa jogurtin joukkoon. Dolen Tropical Gold -ananakset sisältävät runsaasti c-vitamiinia ja ovat poimittu aina juuri sopivan kypsänä ja siksi niin makeita.

Kotimaista kauraa ja runsaasti siemeniä - gluteeniton, mutta maukas!

Koululaisille ja isommillekin maistuu välipalanälkään gluteeniton Lagom -snäkkäri, jossa on paljon hyvää tekeviä siemeniä ja kotimaista kauraa ja Lagom -myslisnäkkäri, jossa on kauran ja siemenien lisäksi omenaa, kanelia ja rusinoita. Maukkaat snäkkärit toimivat sellaisenaan tai ne voi päällystää suosikkitäytteillä voileivän tapaan. Snäkkärit ovat Suomessa Ullan Pakarilla leivottuja.

Lagom -tuotteet

Valmiit välipalat matkaevääksi

Valmiit ja näppärästi laukussa kulkevat välipalat ovat omiaan myös matkaeväinä. Auto- ja junamatkoilla helposti avattavat pakkaukset ja eväiden siisteys on valttia.

Pikkuväelle maistuvat takuuvarmasti Ella’s Kitchen -hedelmäsoseet ja vähän isommille Lagom-smoothiet. Muista myös kestosuosikit Sun-Maid -rusinarasiat, joista saa hyvän annoksen viinirypäleitä ja Kalifornian aurinkoa. Tuhdimman välipalanälän taltuttavat Bifi-salamipatukat.

Jos et välttämättä kaipaa takapenkillesi sokerihuumassa huutelevaa riehulaumaa, tarjoa karkinkorvikkeena NOMNOM-hedelmäkuutioita. Ne ovat 100% hedelmää, eivätkä sisällä lisättyä sokeria, mutta maistuvat silti suloisen makealle. Toinen hyvä hedelmävastine karkille ovat Sun-Maid kirpeät rusinat. Hedelmässä luontaisesti tulevan sokerin mukana tulee näissä myös hedelmän kuidut.

Omat eväät lentomatkalle

Myös lennolle voi ottaa omia välipaloja, koska turvatarkastuksen läpi saa viedä esimerkiksi proteiini- ja välipalapatukoita, rusinoita, hedelmiä ja voileipiä. Ennen valtavan eväsvuoren pakkaamista kannattaa kuitenkin tarkistaa oman lentoyhtiön rajoitukset. Allergisoivat tuotteet, kuten pähkinät, on syytä jättää kotiin, koska kaikki lentoyhtiöt eivät suosittele niiden viemistä koneeseen.

Valmiita lastenruokia saa aina ottaa lennolle mukaan. Varaa siis lentolaukkuun Ella’s Kitchenin maukkaita luomuruokia ja -hedelmäsoseita.

Lentoeväiden muistilista:

  1. Pakkaa mukaan esim. rusinoita ja proteiinipatukoita.
  2. Mehuja, virvoitusjuomia ja muita nesteitä ei saa viedä turvatarkastuksen läpi.
  3. Tarkista lentoyhtiön rajoitukset omien eväiden suhteen.
  4. Äidinmaidonkorvikkeet ja valmiit lastenruoat ovat aina sallittuja.

VINKKI: Jos matkustat EU:n ulkopuolelle, kannattaa jättää ylimääräiset eväät lennon päätteeksi roskia keräävälle lentohenkilökunnalle, koska elintarvikkeiden vienti matkakohteeseen voi olla kielletty.