Terveelliset makeat herkut lapsille karkkipäivien vaihtoehdoiksi

Herkuttelu, karkkipäivät ja sokerin syönti herättää lienee kaikissa lapsiperheissä pohdiskelua ja keskustelua. Yksi karkkipäivä, vähän herkkuja silloin tällöin, jotain pientä vaikka joka päivä vai ei sokeria ollenkaan?
Tyttö kurottelemassa rusina-askia pöydältä

Vaihtoehtoja karkille ja muille sokerisille herkuille

Sokeria on tarjolla lähes kaikkialla, ja etenkin karkit ovat mahdollisimman edullisiksi jalostettuja, jatkuvasti tarjolla ja saatavilla olevia tuotteita. Niin hassua kuin se onkin, ihan puhdasta sokeriakaan ei useimmista karkeista enää löydy – se on korvattu halvemmilla tärkkelyssiirapeilla. Näin karkeista on saatu entistä paremmin viikkorahoihin sopivia tuotteita.

Päiväkotien kiisselit, vanukkaat ja keksit sekä muut piilosokerit puhuttavat, ja mielipiteitä on monia. Näitpä sokerin vaarallisena, mahdollisesti jopa karsinogeenisena raaka-aineena tai suhtaudutpa siihen neutraalimmin, on yksi asia varma: mitään ravinteita puhdistettu valkosokeri ei sisällä, ja se vie ainoastaan tilaa paremmilta vaihtoehdoilta!

On ilo seurata viime aikoina markkinoille tuotuja, vain marjojen ja hedelmien omaa sokeria sisältäviä tuotteita ja niiden määrän kasvua. Täysi sokerittomuus on monelle lapsiperheille utopiaa, eikä herkuttelua tarvitsekaan kieltää – sen voi tehdä myös terveyttä tukien, luontaisia sokereita ja makeutta sisältävien herkkujen avulla!

Terveelliset makea herkut lapsille kotona ja muualla

  • Mulperimarjat – sallittuun herkutteluun, kahviloihin mukaan omiksi ns. vähän paremmiksi eväiksi.
  • Cashew ja muut pähkinät. Jokapäiväiseen herkutteluun ja jälkkäriksi, mukaan evääksi matkoille. Cashew-pähkinät itse asiassa ovat yllättävän makeita luonnostaan.
  • Muut kuivatut hedelmät ja marjat – aina mukana laukussa huonon hetken varalle.
  • Smoothiet kahviloista tai itse tehtynä kannellisessa purkissa.
  • Granaattiomena kuorittuna eli siemeninä – näihin pitää vähän keskittyäkin syödessä eli ne ovat parhaita, kun pitää hetki jaksaa odotella.
  • Maissikakut, kvinoa ja tattarinäkkärit + cashew-voi. Hyvin säilyvä ja helppo combo kantaa mukana yllättävien nälkäkiukkujen ja muiden evästarpeiden varalta.
  • Sun-Maidin kirpeät rusinat ovat aivan kuin karkkia!

Kun herkuttelet hedelmillä ja marjoilla, kuivatuilla tai tuoreilla, saat luontaisen sokerin lisäksi samalla myös ravinteita, sekä mm. kuitua, joka puolestaan hidastaa verensokerin heittelyä. Meillä herkkuina syödään esimerkiksi kuivattuja mulpereita, cashewpähkinöitä, marjoja ja etenkin näin talvella pensasmustikoita kun muita ei tuoreina ole saatavilla. Erilaiset smoothiet ja hedelmät kuuluvat ihan päivittäiseen herkutteluun, ja kaksivuotias tyttömme rakastaa etenkin napostella superterveellisiä granaattiomenan siemeniä. Mehuja meillä ei sen sijaan juoda ikinä – ellei ole kyse itse tehdyistä mehuista, jotka useimmiten ovat kasvismehuja hedelmämehujen sijaan.